Legenda Rajdu Barbórka. Tak to się zaczęło
21 listopada 2025 Opublikowane By Rajd BarbórkaWedług definicji słownikowej określenie „legenda”, to między innymi opowiadanie o postaciach i wydarzeniach historycznych przesycone elementami cudowności i niezwykłości. „Legendarne” więc to wydarzenia oparte na legendzie, otoczone nią, czyli w dużej części prawdziwe, ale jednocześnie z dozą niesamowitości, fantastyki i często nieprawdopodobnością. Czy więc właściwe jest określenie „legendarny” w odniesieniu do Rajdu Barbórka? Zacznijmy od początku.
Po raz pierwszy impreza odbyła się 6 grudnia 1964 r. według formuły zaproponowanej przez ówcześnie czynnego zawodnika w kategorii rajdów samochodowych, Władysława Paszkowskiego. Miała być podziękowaniem dla organizatorów oraz publiczności za cały miniony sezon rywalizacji w sporcie samochodowym.
Jej idea polegała między innymi na zebraniu w jednym miejscu najbardziej utytułowanych zawodników (mistrzów i vice-mistrzów), którzy już bez wpływu na ostateczną klasyfikację, po raz ostatni w sezonie, mogli ze sobą rywalizować w szlachetnym współzawodnictwie, a tak naprawdę w najbardziej korzystny sposób zaprezentować się licznie zgromadzonym kibicom. Ze względu więc na prestiż imprezy nazwano ją Ogólnopolskim Samochodowym Kryterium Asów o Puchar Barbórki. Część tej nazwy do dziś stanowi człon nazwy Rajdu Barbórka.
Ciekawostką jest, że początkowo, co dziś dla wielu wydaje się błędem, w wielu relacjach prasowych praktycznie do wczesnych lat 70. był to „Rajd Barburki”!
Aby, ze względu na porę roku i ówczesną aurę, maksymalnie skrócić imprezę zrezygnowano wtedy z tzw. jazdy okrężnej między poszczególnymi odcinkami specjalnymi. Wszystkie próby, głównie wyścigowe, rozrywano na płycie lotniska Babice na warszawskim Bemowie. To miejsce, w którym dziś usytuowana jest siedziba Automobilklubu Polski.
➡ Pierwsi zwycięzcy
Zwycięzcą pierwszego rajdu został jadący Volvo PV544 Franciszek Postawka, którego pilotem była żona, Alicja Postawka. Na drugim miejscu sklasyfikowano załogę Ksawery Frank i Zbigniew Łagudko (Morris Cooper), a na trzecim jadącą Renault Dauphine załogę Adam Wędrychowski / Marek Varisella. A tak na marginesie, warszawska Barbórka była jednym z ostatnich rajdów, w których startował Franciszek Postawka.
Rok później trasa uległa wydłużeniu. Startowano z trzech miejsc udając się w kierunku lotniska Babice. Następnie zawodnicy rywalizowali w próbach zrywu i hamowania, regularności i szybkości jazdy oraz wyścigu na dystansie 40 km, pokonując 10 okrążeń po 4 kilometry każde. W 1965 r. po raz pierwszy odbyła się bezpośrednia transmisja telewizyjna z rajdu. Sprawozdawcą był jeden z najpopularniejszych wówczas prezenterów TV, współautor pierwszego, emitowanego od maja 1963 r. w polskiej telewizji magazynu motoryzacyjnego pt. „Klakson” i fan sportów motorowych Eugeniusz Pach.
Tekst: Andrzej Glajzer
fot. Andrzej Glajzer / archiwum / internet
➡ Najnowsze posty



